بالا

گروسی: ایران چند هفته تا اورانیوم تسلیحاتی فاصله دارد

صفحه نخست اخبار روزانه
12 Punto 14 Punto 16 Punto 18 Punto
گروسی: ایران چند هفته تا اورانیوم تسلیحاتی فاصله دارد

ایران تنها چند هفته تا دستیابی به اورانیوم با درجه تسلیحاتی فاصله دارد.

به گزارش Axar.az، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گفت‌وگو با روزنامه تایمز این هشدار را داد.

او گفت با وجود حملات هوایی اسرائیل و آمریکا در ماه ژوئن که تأسیسات کلیدی از جمله فردو را هدف قرار داد، بخشی از سانتریفیوژهای ایران سالم مانده و تهران همچنان ظرفیت بازسازی برنامه غنی‌سازی خود را دارد.

به گفته گروسی، ایران هنوز به آژانس اجازه دسترسی به ذخایر اورانیوم غنی‌شده تا سطح ۶۰ درصد را نداده و این مواد می‌توانند به سرعت تا سطح ۹۰ درصد غنی شوند. او تأکید کرد این روند «مسئله هفته‌هاست، نه ماه‌ها یا سال‌ها».

گروسی همچنین با اشاره به خسارت سنگین بمباران تأسیسات فردو گفت که تجهیزات حساس به احتمال زیاد «تقریباً به‌طور کامل» از بین رفته‌اند، اما افزود ارزیابی میزان واقعی تأخیر در برنامه هسته‌ای ایران بدون دسترسی کامل دشوار است.

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت مسعود پزشکیان، در نشست تازه خبری هفتگی خود گفت که اورانیوم غنی‌شده جمهوری اسلامی «در جایی مدفون شده» و دسترسی به آن وجود ندارد.

تاریخ
2025.09.24 / 17:09
نویسنده
Axar.az
سایر اخبار

پزشکیان به پاکستان می‌رود

شوک در لندن؛ کی‌یر استارمر استعفا داد

ادعای جنجالی؛ تیم مذاکره‌کننده از دستور خامنه‌ای تبعیت نکرد

غریب‌‌آبادی مذاکرات فنی ایران و آمریکا را آغاز می‌کند

آذربایجان یک نفتکش به ترکمنستان هدیه داد

خامنه‌ای در کربلا و نجف تشییع خواهد شد

اتهامات سنگین امنیتی در زنجان؛ صدور حکم مصادره اموال ۱۴ متهم

پهپادهای ارزان معادلات جنگی غرب را برهم زدند

عارف: ما برادر بزرگ کشورهای منطقه هستیم

سفر رسمی رئیس‌جمهور ترکمنستان به آذربایجان

اخبار روز
Template fa/footer not found. FILE: /home/axaraz/www/classes/tpl.class.php, CLASS: tpl, LINE: 61