پس از برگزاری سومین دور مذاکرات میان هیئتهای لبنان و اسرائیل در واشینگتن، دو طرف بر تمدید آتشبس جاری در لبنان به مدت ۴۵ روز توافق کردهاند؛ آتشبسی که از ۱۷ آوریل برقرار شده است.با این حال، گزارشها حاکی از آن است که حملات هوایی اسرائیل به جنوب لبنان همچنان ادامه دارد.
به گزارش Axar.az، بر اساس روزنامه «هاآرتص»، منابع اسرائیلی اعلام کردهاند که در چارچوب این تفاهمات، ایجاد یک سازوکار هماهنگی نظامی تحت نظارت آمریکا مورد توافق اولیه قرار گرفته و قرار است این موضوع در اوایل ژوئن بررسی شود.
این سازوکار همچنین میتواند شامل همکاریهای اطلاعاتی باشد، هرچند تحقق آن هنوز با موانع جدی روبهرو است.
این منابع تأکید کردهاند که روند فعلی در واقع نوعی مدیریت درگیری تحت محدودیتهای اعمالشده از سوی دولت آمریکا است؛ محدودیتهایی که حمله به بیروت و منطقه بقاع را برای اسرائیل ممنوع کرده اما ادامه حملات در جنوب لبنان را مجاز میداند.
در همین حال، اختلافات اصلی همچنان پابرجاست؛ اسرائیل بر خلع سلاح حزبالله تأکید دارد، در حالی که لبنان خواستار توقف کامل حملات و خروج نیروهای اسرائیلی از جنوب این کشور است. حزبالله نیز هرگونه مذاکره مستقیم را رد کرده و نسبت به روند گفتوگوهای جاری هشدار داده است.
قرار است در روزهای آینده نشستهای بیشتری در واشینگتن با حضور مقامهای نظامی و سیاسی دو طرف برگزار شود.