بالا

گروه نزدیک به تهران از قطع ارتباط با حشد الشعبی خبر داد

صفحه نخست اخبار روزانه
12 Punto 14 Punto 16 Punto 18 Punto
گروه نزدیک به تهران از قطع ارتباط با حشد الشعبی خبر داد

کمیته‌ای ویژه برای سرشماری نیروها، ثبت تسلیحات و پیگیری روند ادغام در نهادهای امنیتی عراق تشکیل شده است.

به گزارش Axar.az، گروه شیعه «عصائب اهل الحق» از نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی ایران در عراق، اعلام کرد ارتباط تشکیلاتی خود را با حشد الشعبی قطع کرده و سلاح‌های خود را به دولت عراق تحویل خواهد داد.

در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه ۱۲ خرداد به ریاست قیس خزعلی منتشر شد، این گروه اعلام کرد در چارچوب سیاست «انحصار سلاح در دست دولت» فعالیت‌های خود را تحت فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق ادامه خواهد داد.

این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که طی ماه‌های اخیر فشارهای آمریکا بر بغداد برای محدود کردن نفوذ گروه‌های مسلح مورد حمایت جمهوری اسلامی افزایش یافته است.

عصائب اهل الحق همچنین اعلام کرده که این اقدام در راستای توصیه‌های مرجعیت شیعه عراق و مواضع سیاسی جریان‌های حاکم در بغداد صورت گرفته است.

عصائب اهل الحق که از سوی آمریکا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دارد، دومین گروه مسلح عراقی است که طی هفته‌های اخیر به‌طور رسمی از تحویل سلاح و پیوستن به ساختارهای رسمی دولت خبر می‌دهد.

پیش از این نیز گروه «سرایا السلام» وابسته به مقتدی صدر تصمیم مشابهی اتخاذ کرده بود.

ناظران این تحول را گامی مهم در جهت تقویت حاکمیت دولت عراق و کاهش نقش گروه‌های مسلح خارج از چارچوب رسمی ارزیابی می‌کنند.

تاریخ
2026.06.02 / 22:48
نویسنده
Axar.az
سایر اخبار

مردان فکر می‌کنند از معیارهای سنتی مردانگی دور شده‌اند

طالبان پیامبر نو‌ظهور را بازداشت کرد

نیویورک تایمز: ۱۲ عضو کادر فنی تیم ملی ایران ویزای آمریکا نگرفتند

شبکه گاز ایران در تیررس "خشم اقتصادی" آمریکا

شرکت روسی: برنده انسداد تنگه هرمز، شرکت‌های آمریکایی هستند

جمهوری اسلامی زرادخانه شناور چینی را آزاد کرد

روزانه ۶۰۰ تماس مزاحم با اورژانس تهران

وزیر کشور پاکستان به تهران می‌آید

اعتراض دانش‌آموزان اصفهانی

رضایی: جنگ تمام نشود دریای سرخ،مدیترانه و اقیانوس هند را درگیر می‌کنیم

اخبار روز
Template fa/footer not found. FILE: /home/axaraz/www/classes/tpl.class.php, CLASS: tpl, LINE: 61