جیدی ونس، معاون رئیسجمهوری آمریکا، اعلام کرد یکی از محورهای مذاکرات اخیر واشینگتن با تهران، ایجاد سازوکاری برای نظارت بر نحوه مصرف داراییهای مسدودشده ایران در صورت آزادسازی آنهاست. به گفته او، هدف این سازوکار اطمینان از آن است که این منابع مالی به جای «فعالیتهای تروریستی»، صرف بهبود وضعیت معیشتی مردم ایران شود.
به گزارش Axar.az، ونس در نشست خبری در سوئیس گفت طرحی با همکاری جرد کوشنر و مقامهای قطری ارائه شده که بر اساس آن، در صورت آزادسازی داراییهای بلوکهشده ایران، آمریکا و قطر بر نحوه مصرف این منابع نظارت خواهند داشت و هرگونه هزینهکرد باید با تأیید آنها انجام شود.
او افزود این منابع میتواند برای خرید محصولات کشاورزی از جمله سویا، ذرت و گندم از آمریکا اختصاص یابد.
بر اساس گزارشها، گفتوگوها درباره این سازوکار شامل دسترسی احتمالی ایران به بخشی از داراییهای مسدودشده، از جمله حدود شش میلیارد دلار در قطر، نیز بوده است.
همزمان، مقامات آمریکایی اعلام کردهاند مذاکرات فنی میان دو طرف در سوئیس ادامه دارد و هدف نهایی، دستیابی به یک توافق ظرف ۶۰ روز است.
ونس همچنین با اشاره به تنشهای اخیر در روند گفتوگوها، گفت طرف ایرانی در برخی مقاطع تهدید به ترک مذاکرات کرده اما مذاکرات همچنان ادامه داشته است.
او همچنین تأکید کرد واشینگتن نسبت به اظهارات «تحریکآمیز» هشدار داده و بر ضرورت مهار فعالیتهای گروههایی مانند حزبالله از سوی ایران تأکید کرد.
در همین حال، گزارشهایی از اختلافات سیاسی و واکنشهای متقابل میان دو طرف در رسانهها منتشر شده است، اما مقامهای آمریکایی میگویند تماسها با کشورهای منطقه از جمله اسرائیل، عربستان، امارات و لبنان در جریان مذاکرات ادامه داشته است.