در این نشست، سیامک نمازی و عماد شرقی، دو زندانی سابق اوین، از تجربه بازداشت، انفرادی و فشارهای امنیتی جمهوری اسلامی سخن گفتند.
به گزارش Axar.az، مؤسسه خاورمیانه (MEI) در نشستی با عنوان «جنگ جمهوری اسلامی با مردم خود»، به بررسی ابعاد سرکوب داخلی، وضعیت حقوق بشر و چشمانداز آینده ایران پرداخت.
سیامک نمازی با توصیف سلول انفرادی خود، از روندی سیستماتیک برای «انسانیتزدایی» از زندانیان سخن گفت و تأکید کرد بازجویان با وجود آگاهی از بیگناهی زندانیان، با استفاده از شکنجه روانی و تحقیر، تلاش میکنند هویت و کرامت انسانی آنها را درهم بشکنند.
عماد شرقی نیز با اشاره به تجربه بازداشت خود، ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی را ابزاری برای سرکوب گسترده دانست و گفت حکومت از اتهاماتی مانند «جاسوسی» و «همکاری با دولت متخاصم» برای خاموش کردن صداهای مخالف استفاده میکند.
در بخش دیگری از این نشست، کارشناسان حقوق بشر نسبت به افزایش اعدامهای سیاسی و تشدید سرکوب پس از اعتراضات دیماه ۱۴۰۴ هشدار دادند. به گفته آنان، از ماه مارس تاکنون دستکم ۴۲ نفر اعدام شدهاند که ۲۰ نفر از آنها با اعتراضات اخیر مرتبط بودهاند.
شرکتکنندگان تأکید کردند هرگونه توافق میان ایران و آمریکا نباید به بهای نادیده گرفتن حقوق بشر و وضعیت زندانیان سیاسی تمام شود. سیامک نمازی نیز خواستار آن شد که آزادی زندانیان دوتابعیتی و سیاسی به یکی از محورهای اصلی مذاکرات تهران و واشینگتن تبدیل شود.
این نشست در شرایطی برگزار شد که ناظران هشدار میدهند افزایش فشارهای اقتصادی، نارضایتی اجتماعی و تشدید سرکوب میتواند ایران را بار دیگر به سوی موجی تازه از اعتراضات گسترده سوق دهد.