همزمان با تشدید فشارهای امنیتی و انضباطی بر دانشگاهها، گزارشها از احضار دستکم ۴۰ دانشجوی دانشگاه تهران به کمیته انضباطی و تشکیل پروندههای جدید علیه آنان خبر میدهد.
Axar.az، بر اساس کانال «دانشجویان متحد» گزارش میدهد که، موج تازه احضارها از چهارم اسفند ۱۴۰۴ آغاز شده و پس از غیرحضوری شدن دانشگاهها شدت گرفته است.
دانشجویان از طریق تماس تلفنی و پیامک برای پاسخگویی احضار شدهاند؛ روندی که به گفته منابع دانشجویی، برخلاف آییننامههای انضباطی و بدون برگزاری جلسات حضوری و ارائه مستندات انجام میشود.
اتهامهای مطرحشده علیه این دانشجویان شامل «ایجاد آشوب»، «شرکت در تجمعات غیرقانونی»، «سردادن شعارهای ساختارشکنانه» و «اخلال در نظم دانشگاه» عنوان شده است.
همزمان، حکم اخراج دو دانشجوی ورودی ۱۴۰۴ رشته مهندسی پلیمر، امیرمحمد کریمی و مهیار افتخاری، صادر شده است. گزارشها حاکی است این دو پیشتر به محرومیت از تحصیل محکوم شده بودند، اما احکامشان در ادامه به اخراج تغییر یافته است.
فعالان دانشجویی میگویند در برخی پروندهها، دانشگاه تهران به مطالب منتشرشده در کانالهای نزدیک به بسیج استناد کرده و بدون تحقیقات مستقل، آنها را مبنای صدور احکام قرار داده است.
این تحولات در حالی رخ میدهد که به گزارش منابع دانشجویی، تنها طی هفتههای اخیر دستکم ۳۵۲ دانشجو در دانشگاههای مختلف ایران با احضار، تعلیق یا اخراج مواجه شدهاند؛ موضوعی که نهادهای حقوق بشری آن را بخشی از سیاست تشدید فشار بر دانشگاهها ارزیابی میکنند.