در نخستین تماس دیپلماتیک از زمان آغاز جنگ اخیر، وزرای خارجه عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات منطقهای و کاهش تنشها گفتوگو کردند.
به گزارش Axar.az، وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد فیصل بن فرحان و عباس عراقچی در یک تماس تلفنی، «راههای بازگشت ثبات و کاهش تنش در منطقه» را بررسی کردهاند.
این گفتوگو در حالی انجام میشود که تنشها میان دو کشور در پی حملات موشکی و پهپادی منتسب به جمهوری اسلامی به برخی کشورهای منطقه، از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی، بهشدت افزایش یافته است. گزارشها حاکی از آن است که حتی پس از اعلام آتشبس دو هفتهای میان تهران و واشینگتن، حملاتی به زیرساختهای انرژی عربستان و اهدافی در امارات صورت گرفته است.
شبکه العربیه این تماس را بخشی از رایزنیهای دیپلماتیک برای تقویت ثبات منطقهای و حلوفصل بحرانها از طریق ابزارهای سیاسی توصیف کرده است. همزمان، سفیر جمهوری اسلامی در ریاض نیز اعلام کرد که در این گفتوگو، روابط دوجانبه و تحولات جاری منطقه مورد بحث قرار گرفته است.
با این حال، مقامات سعودی پیشتر با انتقاد شدید از اقدامات تهران، اعلام کرده بودند که جمهوری اسلامی «فضای اعتماد را کاملاً نابود کرده» و این اقدامات را تلاشی آشکار برای فشار و باجگیری توصیف کردهاند. فیصل بن فرحان همچنین هشدار داده بود که احتمال گسترش دامنه درگیری و ورود فعال کشورهای خلیج فارس به بحران همچنان وجود دارد.