بالا

عبدالرحمن الراشد: توافق پکن میان ایران و عربستان عملاً از بین رفته است

صفحه نخست اخبار روزانه
12 Punto 14 Punto 16 Punto 18 Punto
عبدالرحمن الراشد: توافق پکن میان ایران و عربستان عملاً از بین رفته است

الراشد، با اشاره به کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران و تضعیف گروه‌های نیابتی آن، گفت که تهران ناچار شده به دنبال راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برود و نشانه‌هایی از تغییر رویکرد در برخی روندهای مذاکراتی دیده می‌شود.

به گزارش Axar.az، عبدالرحمن الراشد، نویسنده و روزنامه‌نگار سعودی، در گفت‌وگویی با پادکست «الکلام خلیجی» که از طریق پلتفرم «مزیج» در شبکه العربیه پخش شد، با ارائه تحلیلی انتقادی از وضعیت ایران، مدعی شد که «توافق پکن» میان تهران و ریاض عملاً از بین رفته و جمهوری اسلامی وارد مرحله‌ای از «نرمش و عقب‌نشینی» شده است.

به گفته الراشد، پروژه سیاسی ایران که از سال ۱۹۷۹ آغاز شده، اکنون تحت فشارهای بین‌المللی، تغییرات اجتماعی و بحران‌های داخلی با بن‌بست مواجه شده است.
وی همچنین مدعی شد که نسل جوان ایران عمدتاً از ایدئولوژی انقلاب فاصله گرفته و شرایط اقتصادی کشور موجب تضعیف توان بازتولید ساختار سیاسی شده است. الراشد در ادامه تأکید کرد که ایران دیگر ابزارهای گذشته برای اعمال نفوذ منطقه‌ای را در اختیار ندارد و این وضعیت، راهبردهای پیشین تهران را دچار اختلال کرده است.
این تحلیل‌گر سعودی در بخش دیگری از سخنان خود، مدل توسعه ایران را در مقایسه با برنامه «چشم‌انداز ۲۰۳۰» عربستان ناکارآمد توصیف کرد و گفت منابع ایران به جای توسعه اقتصادی، صرف برنامه‌های نظامی و هسته‌ای شده است.
الراشد همچنین با اشاره به توافق پکن میان ایران و عربستان، مدعی شد این توافق به دلیل ادامه تنش‌ها و اقدامات منطقه‌ای تهران عملاً کارایی خود را از دست داده است. او در عین حال بر اهمیت نقش کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در حفظ ثبات منطقه و ضرورت ادامه مسیر گفت‌وگو تأکید کرد.

تاریخ
2026.04.23 / 00:54
نویسنده
Axar.az
سایر اخبار

خاموشی شبانه در شرق تهران، چراغ‌های راهنمایی هم از کار افتاد

۶۶ عضو مجلس خبرگان: بازگشایی هرمز خطای راهبردی است

نشست مؤسسه خاورمیانه؛ توافق با تهران نباید حقوق بشر را قربانی کند

جمهوری اسلامی به سوی کویت و بحرین موشک و پهپاد شلیک کرد

ترامپ: ادامه نقض آتش‌بس می‌تواند به پایان جمهوری اسلامی منجر شود

سنتکام: اهداف جمهوری اسلامی در تنگه هرمز دوباره هدف قرار گرفتند

حمله پهپادی به مقر یک گروه کرد مخالف ایران در نزدیکی اربیل

ونس: خشونت با خشونت پاسخ داده خواهد شد

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: آمریکا به آتش‌بس پایبند نیست

خرازی: برادرم را در بیمارستان ترور کردند

اخبار روز
Template fa/footer not found. FILE: /home/axaraz/www/classes/tpl.class.php, CLASS: tpl, LINE: 61