به نوشته این رسانه، کاخ سفید در شرایط کنونی بیشتر بر تشدید فشارهای اقتصادی و حفظ محاصره دریایی در تنگه هرمز تمرکز کرده است.
به گزارش Axar.az، وبسایت اکسیوس گزارش داد دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا، در قبال ایران میان دو گزینه ادامه سیاست «فشار حداکثری» و انجام حمله نظامی جدید مردد است.
بر اساس این گزارش، مشاوران ارشد ترامپ توصیه کردهاند آمریکا محاصره دریایی را ادامه دهد و همزمان تحریمهای مالی و اقتصادی علیه جمهوری اسلامی را افزایش دهد تا تهران به بازگشت به میز مذاکره وادار شود.
اکسیوس مینویسد تنش میان تهران و واشینگتن وارد مرحلهای شبیه «جنگ سرد» شده که شامل تحریمها، توقیف کشتیها و مذاکرات غیرمستقیم است. با این حال، برخی مقامهای آمریکایی نگراناند این وضعیت به مناقشهای فرسایشی و پرهزینه بدون جنگ و بدون توافق تبدیل شود.
در این میان، شماری از چهرههای جمهوریخواه از جمله لیندزی گراهام، مارک تیسن و ژنرال بازنشسته جک کین خواهان اقدام نظامی برای پایان دادن به بنبست فعلی شدهاند. در مقابل، گروهی در دولت ترامپ بر ادامه فشار اقتصادی تأکید دارند.
مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرده سطح فشار اقتصادی بر ایران «بیسابقه» است و امکان افزایش آن نیز وجود دارد. همزمان، گزارشها حاکی است ایران پیشنهاد بازگشایی تنگه هرمز در برابر لغو محاصره دریایی را مطرح کرده، اما ترامپ تاکنون تمایلی به پذیرش این پیشنهاد نشان نداده است.