حدود هزار و ۵۰۰ کشتی و خدمه آنها به دلیل بستن تنگه هرمز از سوی جمهوری اسلامی در خلیج گرفتار شدهاند.
به گزارش Axar.az، آرسنیو دومینگز، دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی سازمان ملل متحد (IMO) این خبر را اعلام کرد.
جمهوری اسلامی از زمان آغاز جنگ با ایالات متحده آمریکا و اسرائیل در اواخر فوریه، تنگه هرمز را که یکی از مسیرهای مهم انتقال جهانی نفت و گاز به شمار میرود، مسدود کرده است.
آرسنیو دومینگز در کنوانسیون دریایی قاره آمریکا در پاناما با اشاره به این که "حملونقل دریایی بیش از ۸۰ درصد کالاهای مصرفی جهان را جابهجا میکند" گفت: «در حال حاضر حدود ۲۰ هزار نفر از خدمه کشتیها و حدود هزار و ۵۰۰ کشتی گرفتار شدهاند.»
دومینگز در این گردهمایی متشکل از مدیران صنعت دریایی و نمایندگان سازمان بینالمللی دریانوردی گفت که خدمه گرفتار شده در منطقه، "افراد بیگناهی هستند که هر روز برای منفعت کشورهای دیگر، کار خود را انجام میدهند، اما به دلیل وضعیتهای ژئوپولیتیکی خارج از کنترل خود گرفتار شدهاند".
دومینگز همچنین به خبرنگاران گفت: «۱۰ ملوان جان خود را از دست دادهاند.»
برخی منابع اعلام کردهاند که این تلفات در جریان بیش از ۳۰ حمله به کشتیها رخ داده است. دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی از کشورها خواست از اعزام کشتیها به خلیج فارس خودداری کنند تا شمار قربانیان در میان ملوانان افزایش پیدا نکند و خسارتهای اقتصادی بیشتری وارد نشود.