۶۶ تن از اعضای مجلس خبرگان رهبری با انتشار بیانیهای، نسبت به مفاد تفاهمنامه اخیر میان جمهوری اسلامی و آمریکا واکنش نشان داده و بازگشایی تنگه هرمز را «خلاف تعهدات مسئولان» و «خطایی راهبردی» توصیف کردند.
به گزارش Axar.az، در این بیانیه که روز شنبه ۶ تیر منتشر شد، امضاکنندگان با تأکید بر رعایت «خطوط قرمز» تعیینشده از سوی علی خامنهای، خواستار خارج شدن کامل پرونده هستهای ایران از روند مذاکرات شدند و هشدار دادند هرگونه عدول از این خطوط، غیرقابل قبول است.
اعضای مجلس خبرگان همچنین با اشاره به حضور نیروهای اسرائیل در جنوب لبنان، آن را نقض تفاهمنامه دانسته و تأکید کردند بازگشایی تنگه هرمز در چنین شرایطی میتواند به تشدید نقض تعهدات از سوی طرف مقابل منجر شود.
در بخش دیگری از این بیانیه، دریافت غرامت، آزادسازی داراییهای بلوکهشده ایران، رفع تحریمها، خروج آمریکا از منطقه و تثبیت مدیریت تنگه هرمز از جمله مطالبات اصلی مطرح شده است.
انتشار این بیانیه در حالی صورت میگیرد که اختلافنظرها در داخل حاکمیت بر سر توافق اخیر با آمریکا افزایش یافته است؛ در مقابل، مسعود پزشکیان اعلام کرده این تفاهمنامه با حمایت بیش از ۹۰ درصد اعضای شورای عالی امنیت ملی به تصویب رسیده است.
لازم به ذکر است که، بیانیه ۶۶ عضو مجلس خبرگان بار دیگر نشان میدهد که بخشی از ساختار قدرت در ایران، همچنان منافع ایدئولوژیک و تقابل دائمی را بر رفاه و امنیت مردم ترجیح میدهد. در حالی که میلیونها شهروند زیر فشار تورم، بیکاری و بحران معیشت زندگی میکنند، اولویت این جریان نه حل مشکلات داخلی، بلکه تداوم تنش و گسترش بحران در منطقه است.
اصرار بر بستن یا کنترل تنگه هرمز و خارج کردن پرونده هستهای از هرگونه مذاکره، بیش از آنکه نشانه قدرت باشد، بازتاب بنبست سیاسی و ناتوانی در پذیرش واقعیتهای بینالمللی است. مردمی که سالها هزینه تحریم، انزوا و سیاستهای پرهزینه را پرداختهاند، امروز بیش از هر زمان دیگری بهای این رویکرد تقابلی را با سفرههای کوچکتر و آیندهای مبهم میپردازند.