اتحادیه اروپا، برای نخستین بار از زمان بازگشت طالبان به قدرت، در بروکسل میزبان هیئتی از این گروه بود تا دربارهٔ بازگرداندن شهروندان افغانستان فاقد حق اقامت در کشورهای اروپایی مذاکره کند. این دیدار با انتقاد شدید فعالان حقوق بشر روبهرو شده است.
به گزارش Axar.az، کمیسیون اروپا روز سهشنبه دوم تیرماه اعلام کرد که این مذاکرات با یک هیئت پنج نفره به ریاست عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، برگزار شده و بر موضوع بازگرداندن و پذیرش مجدد شهروندان افغان متمرکز بوده است.
این نخستین دیدار رسمی مقامهای اتحادیه اروپا با هیئتی از طالبان از زمان بازگشت این گروه به قدرت در افغانستان در سال ۱۴۰۰ به شمار میرود.
خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام طالبان گزارش داد که گفتوگوها «سازنده» بوده و دو طرف امیدوارند نتایج مثبتی از آن حاصل شود.
کمیسیون اروپا ماه گذشته پس از درخواست ۲۰ کشور عضو اتحادیه برای گفتوگو با طالبان دربارهٔ بازگرداندن مهاجران افغان، از مقامهای این گروه برای حضور در بروکسل دعوت کرد.
مارکوس لامرت، سخنگوی کمیسیون اروپا، پیش از آغاز نشستها گفته بود تمرکز کشورهای عضو بر بازگرداندن افرادی است که به دلیل ارتکاب جرایم جدی یا ملاحظات امنیتی امکان ادامه اقامت در اروپا را ندارند.
این سفر با واکنش تند مدافعان حقوق بشر روبهرو شده است. منتقدان میگویند گفتوگو با طالبان در شرایطی انجام میشود که این گروه همچنان به نقض گسترده حقوق زنان و دختران ادامه میدهد.
ملاله یوسفزی، برنده جایزه صلح نوبل، در واکنش به این دیدار گفت طالبان زنان و دختران را از زندگی عمومی حذف کردهاند و دعوت این گروه به بروکسل او را «بسیار نگران و شوکه» کرده است.
فرشته عباسی، پژوهشگر افغانستان در سازمان دیدهبان حقوق بشر، نیز گفت کشورهای اروپایی با محکوم کردن نقض حقوق بشر توسط طالبان از یک سو و همکاری با این گروه برای بازگرداندن اجباری افغانها از سوی دیگر، اعتبار خود را تضعیف میکنند.
پس از بازگشت طالبان به قدرت در مرداد ۱۴۰۰، کشورهای اروپایی سفارتهای خود را در کابل تعطیل کردند. با این حال، در برخی کشورها از جمله آلمان و هلند، دیپلماتهای منصوب طالبان در نمایندگیهای افغانستان خدمات کنسولی ارائه میکنند.