شمار پروندههای فعال انضباطی در دانشگاه صنعتی خواجهنصیرالدین طوسی از ۲۲ مورد گذشته و این روند همچنان ادامه دارد.
به گزارش Axar.az، کانال تلگرامی دانشجویان متحد از شدت گرفتن روند احضار و پروندهسازی انضباطی علیه دانشجویان در دانشگاه صنعتی خواجهنصیرالدین طوسی خبر داد.
دامنه احضارها دیگر تنها به دانشجویانی که در ارتباط با تجمعهای اعتراضی دیماه با پروندههای انضباطی روبهرو شده بودند، محدود نیست و اکنون دانشجویانی که در تجمعهای اسفندماه نیز حضور داشتهاند، بهطور گسترده برای تفهیم اتهام و تشکیل پرونده به کمیته انضباطی احضار میشوند.
همچنین گزارشهایی منتشر شده که نشان میدهد برای برخی دانشجویان بهطور همزمان سه پرونده انضباطی جداگانه تشکیل شده است؛ اقدامی که به گفته منابع دانشجویی، از گسترش برخوردهای انضباطی و افزایش فشار بر فعالان دانشگاهی حکایت دارد.
تاکنون مقامهای دانشگاه خواجهنصیر درباره این گزارشها واکنشی نشان ندادهاند.
افزایش فشار بر دانشجویان در دانشگاه خواجهنصیر همزمان با موج تازه برخوردهای انضباطی و قضایی در دانشگاههای ایران رخ میدهد.
با وجود تعطیلی آموزش حضوری در بسیاری از دانشگاهها، دانشجویان همچنان با احضار به کمیتههای انضباطی و تشکیل پروندههای قضایی روبهرو هستند. بر اساس گزارشهای منتشر شده، تنها در چند هفته گذشته دستکم ۳۵۲ دانشجو در دانشگاههای صنعتی شریف، علم و صنعت، شهید بهشتی و تهران با احضار، تعلیق یا اخراج از سوی کمیتههای انضباطی مواجه شدهاند.
همزمان، شماری از دانشجویان نیز در دادگاههای انقلاب به اتهام شرکت در تجمعهای اعتراضی به احکام سنگین حبس، از سه تا ۱۰ سال زندان، محکوم شدهاند.
در موج تازه برخوردها، بخش قابل توجهی از احکام تعلیق و اخراج به دلیل حضور دانشجویان در تجمعهای اعتراضی داخل دانشگاه یا فعالیت در شبکههای اجتماعی صادر شده است. نهادهای حقوق بشری و تشکلهای دانشجویی این روند را بخشی از سیاست تشدید فشار بر دانشگاهها و محدود کردن فعالیتهای صنفی و مدنی دانشجویان توصیف کردهاند.