در شرایطی که قیمت جهانی نفت به سطح پیش از جنگ خاورمیانه بازگشته و چین واردات نفت از ایران را بهطور چشمگیری کاهش داده است.
Axar.az، براساس خبرگزاری رویترز گزارش میدهد که، جمهوری اسلامی برای جذب مشتریان جدید، به پالایشگاههای هندی تخفیف ۳ تا ۴ دلاری پیشنهاد کرده است.
به گفته منابع آگاه، این پیشنهادها از سوی دلالان مستقر در دبی و سنگاپور به پالایشگاههای هند ارائه شده است. این اقدام در حالی صورت میگیرد که آمریکا پس از توافق پایان جنگ، یک معافیت ۶۰ روزه برای صادرات نفت ایران صادر کرده و تهران در این بازه میتواند نفت خود را به بازارهای جهانی عرضه کند.
همزمان، محسن پاکنژاد، وزیر نفت جمهوری اسلامی، در سفر اخیر خود به هند و در حاشیه نشست وزیران انرژی بریکس، درباره صادرات نفت خام و گاز مایع ایران با مقامهای هندی گفتوگو کرده است.
با این حال، منابع صنعتی در هند میگویند ظرفیت پالایشگاههای این کشور در کوتاهمدت برای جذب نفت ایران محدود است، زیرا بسیاری از آنها نیاز خود را تا پایان ماه اوت تأمین کردهاند و به قراردادهای سالانه با تأمینکنندگان خاورمیانه متعهد هستند.
در همین حال، آمار شرکت «کپلر» نشان میدهد چین، به عنوان تنها مشتری اصلی نفت ایران، واردات خود را در ماه گذشته بیش از ۴۰ درصد کاهش داده و به روزانه ۱.۱ میلیون بشکه رسانده است.
همزمان، قیمت نفت برنت نیز به زیر ۷۲ دلار سقوط کرده؛ سطحی که تقریباً با قیمتهای پیش از آغاز جنگ خاورمیانه برابر است.