در روزهای پایانی ماه ژوئن، افزایش فعالیتهای ژئومغناطیسی در کره زمین مشاهده خواهد شد.
به گزارش Axar.az، متخصصان اعلام کردهاند که اگرچه طوفان مغناطیسی شدیدی پیشبینی نمیشود، اما در برخی از روزها تأثیراتی در سطح متوسط احساس خواهد شد.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، در روزهای ۲۶ و ۲۷ ژوئن (۵ و ۶ تیر) فعالیتهای ژئومغناطیسی نسبتاً بالا خواهد بود. در این روزها شاخص Kp (شاخص فعالیت مغناطیسی) ممکن است به سطح ۳.۷ برسد که یک اختلال ژئومغناطیسی متوسط محسوب میشود. خاطرنشان شده است که این تأثیرات به ویژه در ساعات صبح و عصر بیشتر احساس خواهد شد.
انتظار میرود در ۲۸ ژوئن (۷ تیر) از شدت این فعالیتها کاسته شده و شاخص Kp به سطح ۳ کاهش یابد. همچنین در روزهای ۲۹ و ۳۰ ژوئن (۸ و ۹ تیر)، فعالیتهای خورشیدی تضعیف شده و میدان ژئومغناطیسی زمین عمدتاً پایدار و آرام باقی خواهد ماند.
متخصصان تأکید میکنند که این شاخصها در سطح خطرناک قرار ندارند و بیشتر مردم ممکن است هیچگونه ناراحتی یا تغییری را حس نکنند. با این حال، افراد حساس به تغییرات آبوهوایی (متیوپنیک)، سالمندان، زنان باردار و مبتلایان به بیماریهای قلبی-عروقی ممکن است با برخی علائم روبرو شوند.
از جمله این علائم میتوان به سردرد، خستگی، اختلال در خواب، نوسانات فشار خون، تپش قلب بالا، عصبی شدن و عدم تمرکز اشاره کرد.
پزشکان توصیه میکنند که در چنین روزهایی مصرف قهوه و نوشیدنیهای انرژیزا کاهش یابد، به اندازه کافی آب نوشیده شود، از غذاهای سبک استفاده شده و حداقل ۷ الی ۸ ساعت خواب شبانه رعایت گردد. همچنین پیادهروی در هوای آزاد و عدم حضور طولانیمدت زیر نور مستقیم خورشید در گرمترین ساعات روز توصیه میشود.