بالا

روبیو: کنترل جمهوری اسلامی بر تنگه هرمز را نمی‌پذیریم

صفحه نخست اخبار روزانه
12 Punto 14 Punto 16 Punto 18 Punto
روبیو: کنترل جمهوری اسلامی بر تنگه هرمز را نمی‌پذیریم

روبیو که در پایان سفر خود به ایتالیا و واتیکان با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، نسبت به گزارش‌ها درباره ایجاد نهادی از سوی جمهوری اسلامی برای نظارت و صدور مجوز عبور کشتی‌ها در تنگه هرمز واکنش نشان داد و گفت جهان نباید بپذیرد که ایران یک آبراه بین‌المللی را تحت کنترل خود درآورد.

به گزارش Axar.az، مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، اعلام کرد واشینگتن کنترل جمهوری اسلامی بر تنگه هرمز را نخواهد پذیرفت و تاکید کرد که دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای برای جامعه جهانی «غیرقابل قبول» است.

او همچنین هشدار داد در صورت حمله جمهوری اسلامی به کشتی‌ها یا نیروهای دریایی آمریکا، پاسخ واشینگتن قاطع خواهد بود. به گفته روبیو، ایالات متحده تاکنون سه حمله علیه کشتی‌های نیروی دریایی خود در تنگه هرمز را خنثی کرده است.
وزیر امور خارجه آمریکا افزود پاسخ جمهوری اسلامی به طرح پیشنهادی صلح قرار است به‌زودی به واشینگتن ارائه شود و ابراز امیدواری کرد این پاسخ بتواند زمینه مذاکرات جدی را فراهم کند.
روبیو در بخش دیگری از سخنانش درباره لبنان گفت آمریکا خواهان تقویت دولت رسمی لبنان است و حزب‌الله را مانعی در این مسیر می‌داند. او تاکید کرد حزب‌الله یک نیروی نیابتی جمهوری اسلامی است و واشینگتن برای قطع منابع مالی آن تلاش می‌کند.

تاریخ
2026.05.08 / 20:22
نویسنده
Axar.az
سایر اخبار

آمریکا: محدودیت بنادر ایران تا نهایی شدن توافق ادامه دارد

رئیس‌جمهور لبنان به توافق تهران و واشینگتن واکنش نشان داد

مکرون: اروپا برای مأموریت امنیتی در تنگه هرمز آماده است

ترامپ: مسیرهای عبور از هرمز امن و پایدار شده است

ونس: توافق الکترونیکی با ایران دیروز امضا شد

موج تازه بازداشت‌های گسترده و مصادره اموال در ایران

ترامپ خبر توافق صلح با جمهوری اسلامی را بازنشر کرد

جهان در انتظار جزئیات تفاهم ترامپ با جمهوری اسلامی

با وجود آتش‌بس؛ ارتش لبنان بازگشت شهروندان را به تعویق انداخت

ترامپ به ژنو رفت

اخبار روز
Template fa/footer not found. FILE: /home/axaraz/www/classes/tpl.class.php, CLASS: tpl, LINE: 61