بالا

زنگ خطر زلزله؛ آسیب‌پذیری بالای ۷۵ درصد ساختمان‌ها در کلان‌شهرها

صفحه نخست اخبار روزانه
12 Punto 14 Punto 16 Punto 18 Punto
زنگ خطر زلزله؛ آسیب‌پذیری بالای ۷۵ درصد ساختمان‌ها در کلان‌شهرها

یک استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی ایران هشدار داد حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور در بناهای ناایمن و فرسوده زندگی می‌کنند؛ موضوعی که در صورت وقوع زلزله‌های شدید می‌تواند به بحرانی انسانی تبدیل شود.

به گزارش Axar.az، مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی، روز جمعه پنجم دی‌ماه در گفت‌وگو با خبرآنلاین اعلام کرد در حال حاضر حدود ۱۹ تا ۲۰ میلیون واحد مسکونی در ایران یا در بافت‌های فرسوده قرار دارند یا با استانداردهای قدیمی ساخته شده‌اند و نیازمند مقاوم‌سازی جدی هستند.

به گفته او، با وجود نوسازی حدود ۷ میلیون واحد مسکونی در فاصله سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۴۰۰، سرعت فرسودگی ساختمان‌ها از روند نوسازی پیشی گرفته است.
زارع با اشاره به تشدید خطرات محیطی افزود افزایش بافت‌های فرسوده هم‌زمان با گسترش پدیده فرونشست زمین در کشور رخ داده است؛ پدیده‌ای که به گفته مسئولان، اکنون به داخل شهرها از جمله تهران نفوذ کرده و حدود ۴۰ درصد جمعیت ایران را تهدید می‌کند.
این استاد زلزله‌شناسی همچنین گفت در کلان‌شهرهایی مانند تهران، حدود ۷۵ درصد ساختمان‌ها ـ اعم از قدیمی و نوساز ـ دارای آسیب‌پذیری «بالا» هستند. او تاکید کرد بخشی از ساختمان‌های نوساز نیز به دلیل رعایت نشدن استانداردهای مهندسی یا ساخت‌وساز در مناطق پرخطر مانند حریم گسل‌های فعال، در معرض خطر جدی قرار دارند.

تاریخ
2025.12.26 / 21:16
نویسنده
Axar.az
سایر اخبار

اعتصاب غذای گسترده زندانیان در ایران برای اعتراض به احکام اعدام

بسکتبالیست آمریکایی به تیم ملی ایران دعوت شد

برگزاری کنفرانس درباره حقوق آذربایجانی‌ها در کنگره آمریکا

فورد و جنرال موتورز به خط تولید موشک می‌روند

پیرترین زن ایران در ۱۴۰ سالگی درگذشت

بازدید علی‌اف و بردی‌محمداف از فضولی

آغاز اجرای توافق آزادسازی دارایی‌های ایران

ترامپ به اروپا: کمک نکنید، ما هم پشت شما را خالی می‌کنیم!

ایران و آمریکا چهار کارگروه مشترک تشکیل دادند

قالیباف: تنگه هرمز توسط ایران مدیریت خواهد شد

اخبار روز
Template fa/footer not found. FILE: /home/axaraz/www/classes/tpl.class.php, CLASS: tpl, LINE: 61