رفتار مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، در مراسم نمادین درختکاری در پاکستان با حضور شهباز شریف، نخست وزیر، بحث و انتقادهایی را در رسانههای اجتماعی ایجاد کرد و همچنین در رسانهها مورد توجه قرار گرفت.
معمولاً در اینگونه مراسم، رهبران درختکاری را به شکلی نمادین انجام میدهند؛ یعنی یکی دو بیل خاک، کمی آب و تمام؛ بقیه کار را باغبانها کامل میکنند.
اما پزشکیان به ریختن ۱-۲ بیل خاک بسنده نمیکند و به معنای واقعی کلمه، مشغول کاشتن درخت میشود. شهباز شریف، نخستوزیر پاکستان، حتی چند بار تلاش میکند جلوی او را بگیرد، اما نتیجهای ندارد...
رفتار پزشکیان تا حدی از چارچوب دیپلماسی و قوانین تشریفاتی (پروتکل) که به دیدنشان عادت کردهایم، فراتر میرود. آیا پزشکیان تا به حال مراسم درختکاری ندیده است؟ یا شاید قبل از مراسم، بخش تشریفات به او یادآوری نکرده که چه کاری باید انجام دهد؟ از همه اینها گذشته، آیا او حتی متوجه نشد که شهباز شریف چند بار دستش را پشت او گذاشت و حدس نزد که باید کار را متوقف کند؟
با این حساب، آیا میتوان این رفتار پزشکیان را که جلوهای «غیردیپلماتیک» دارد، «غیرعادی» نامید؟
مسعود پزشکیان تحصیلات بسیار بالایی دارد؛ او جراح قلب و استاد دانشگاه است. او حتی پس از انتخاب شدن به عنوان رئیسجمهور نیز عمل قلب باز انجام میدهد. سادهلوحانه است اگر فکر کنیم او از قوانین تشریفاتی بیخبر است. شاید این هم نوعی اعتراض پزشکیان به «قوانین تشریفاتی نمادین» است؟ شاید او به هر کاری از زاویه دید یک جراح نگاه میکند و معتقد است همانطور که در عمل جراحی، رها کردن کار در نیمه راه میتواند «زندگی» بیمار را قطع کند، در اینجا نیز نباید کار را نیمهکاره رها کرد؟
این همان پزشکیانی است که در هنگام گفتگوی جمعی با رهبران، وقتی الهام علیاف وارد اتاق شد، به نشانه احترام از جای خود برخاست. او آن زمان هم قوانین تشریفاتی را زیر پا گذاشت و حتی به همین دلیل در کشور خودش مورد انتقاد قرار گرفت.
او از نظر سنی بزرگتر از الهام علیاف است و کشوری هم که نمایندگیاش را بر عهده دارد، بزرگتر از جمهوری آذربایجان است؛ اما پزشکیان ثابت کرد که ارزش و احترامی که در آن مجلس برای برادر همخون و همتبار خود قائل است، بیاندازه بزرگ است!
کسانی که به جای تحسینِ ادامهدادن درختکاری توسط پزشکیان به عنوان نمونهای از سختکوشی و عشق او به درخت، طبیعت و زندگی، آن را به عنوان «نقض تشریفات» به بحث و جدل میگذارند، چرا در برابر اظهارات سیاسی متناقض ترامپ که در عرض یک ساعت ۱۰ بار خودش را تکذیب میکند، سکوت اختیار کردهاند؟!
کسانی که این تصاویر را فرصتی برای تحقیر پزشکیان میدانند، در برابر «نقض قوانین تشریفاتی دیپلماتیک» توسط بسیاری از رهبران دیگر که در هر قدم به منافع طرف مقابل آسیب میزنند و او را کوچک میکنند و سکوت اختیار میکنند!
پزشکیان کسی است که جان انسانها را نجات میدهد و برای زندگی یک انسان و موجود زنده تلاش میکند؛ او کسی نیست که از ایرپین(شهری در استان کییف اوکراین)تا غزه دست به قتلعام بزند!
پزشکیان یک روشنفکر ترک است که به وفاداری به همسر مرحومش شناخته میشود و اخلاق او یک الگوست؛ او رهبری نیست که پس از چند بار ازدواج، نامش در رسوایی اپستین مطرح شود و یا از همسرش سیلی بخورد!
پزشکیان کسی است که در خطرناکترین لحظات، حتی زمانی که بمبها بر سر شهر میبارید، بدون تیم حفاظتی ویژه به مردم پیوست و در خیابان راهپیمایی کرد؛ او فراریِ ترسویی نیست که با شنیدن صدای شلیک در نزدیکی یک ضیافت، زیر میز پنهان شود و بعد هم همسرش را فراموش کرده و در میان حلقهای از بادیگاردها فرار کند!
پزشکیان صادق، صمیمی، به دور از رشوه و فساد مالی است؛ او روشنفکری است که از دل مردم برآمده و هویت خود را فراموش نکرده است، و در نهایت، او یک آذربایجانی است!
در حالی که فرصت افتخار کردن به پزشکیان وجود دارد، نباید در کنار کسانی ایستاد که به او زباندرازی و توهین میکنند!